BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 28, 2010

PliK kEw Ak nEy....

Plik kew ak ney?
ak slalu tnye dri ak soalan ney...
sal 1 bnda ney la yg wat ak nmpk plik kowt pd mate org laen....
coz ak suke tgok bola...
da mcm jantan mcm mak ak kate....huhu
ak ney bole la diketegorikan pminat fanatik bola sepak...
klw kt Malaysia ney team favourite ak of coz selangor....
tmpt tumph nye darah ku...
cewah...mcm lagu ngaraku plak...hehe
team EPL plak ak mint gler kat Chelsea...
tp lately Chelsea maen cm kayu la....
So,ak pown x mgikuti sgt prkembgan the blues skrg ney...

Tp tetbe muncul plak team baru yg mnarik mint ak...
act,team ney memg wujud sjak zman dlu kala...
tp ak yg x nk amik taw...
malas la....
coz slame ney team ney jguh kg jew org pgl....
tp dyrg da membuktikan dyrg bukn la jguh kg smate2....
1 per 1 team yg hebt2 kt asia tggara ney dyrg kalahkan...
ak pown x sgke dyrg nye semgat melawan sgt2 la tggi...
tabik spring la kt korg....
ak ney membebel jew pasl team ney...
lupe plak nak sebut nme team ney...
team ney dipanggil Harimau Malaya @ Malaysia....
dyrg ney dpat msok piala AFF Suzuki 2010 taw...
hebt kan....



              Piala Idaman Malaysia.... 

Mlm ney dyrg ad 2nd final ngan indonesia...
hope dyrg konsisten la & dpat bwk blik piala 2 kt bumi Malaysia ney....
Ak sntiase sokong korg wahai player2 Malaysia....
TAHNIAH coz dpt masok final...
doa rkyat Malaysia sntiase mengiringi korg....
AMIN.....

Tuesday, November 23, 2010

CiNtA iTu SePeRtI gArAm....


Azam dan isterinya sedang berada di dapur.
"Abang, sayang minta maaf kerana abang yang terpaksa memasak pada hari ini."
Azam tersenyum.
"Sayang sudah masakkan makanan yang sedap untuk abang hampir setiap hari. Kali ini, biarlah abang pula yang memasak untuk sayang. Sayangkan demam, sayang berehatlah."
Aisyah berkata,
"Tugas memasak, abang serahkanlah kepada Aisyah. Abang sudah seharian bekerja untuk mencari rezeki. Kini giliran Aisyah pula untuk melayani abang. Memasak dan melayan abang adalah kerehatan untuk Aisyah."
Azam berkata,
"Malam ini, biarlah abang yang memasak untuk Aisyah. Bukan selalu Aisyah dapat merasa masakan abang. Aisyah bimbang masakan abang tidak sesedap masakan Aisyah?"
Aisyah tersenyum dan berkata,
"Masakan abang tentulah sedap, tetapi tidaklah sesedap masakan Aisyah."
Azam tersenyum dan membalas,
"Masakan abang makin bertambah sedap. Selepas ini Aisyah akan merayu-rayu meminta abang supaya memasak untuk Aisyah."
Aisyah tersenyum dan berkata,
"Aisyah tahu, abang memasak menggunakan perencah kasih sayang, sebab itulah masakan abang makin bertambah sedap."
Azam tersenyum dan bertanya kepada Aisyah.
"Sayang, berapa banyak garam yang perlu abang masukkan ke dalam masakan ini?"
Aisyah menjawab,
"Abang masukkanlah garam dengan secukup rasa. Jangan terlalu banyak dan jangan terlalu sedikit."
Azam menjawab,
"Boleh sayang tolong abang untuk masukkan garam ke dalam masakan ini? Abang terpaksa mengalah, sayang lebih pakar dalam hal memasak berbanding abang."
Aisyah tersenyum dan menolong suaminya.
"Abang tahu kenapa kita kena masukkan garam dengan secukup rasa sahaja? Kenapa tidak boleh terlalu banyak atau tidak boleh terlalu sedikit."
Azam menjawab,
"Tukang masak profesional mahu menguji abang, ya? Kalau terlebih garam, masakan akan jadi masin dan kalau terkurang garam pula masakan akan jadi tawar."
Aisyah tersenyum.
"Kalau garam perlu dimasukkan dengan secukup rasa, bagaimana pula dengan cinta?"
Azam tersenyum dan menjawab,
"Abang mungkin kalah dengan Aisyah dalam hal memasak, tetapi abang tidak mahu kalah dengan Aisyah dalam soal cinta."
Aisyah tersenyum dan Azam meneruskan kata-katanya,
"Abang berikan cinta abang kepada Aisyah dengan secukup rasa. Cinta yang abang berikan kepada Aisyah, tidak lebih dan tidak kurang. Semoga cinta antara abang dan Aisyah tidak akan melalaikan kita daripada mengingati Allah."
Aisyah tersenyum dan berkata,
"Abang memang pakar dalam bercinta. Makin hari, makin Aisyah cinta kepada abang. Kadang-kadang, Aisyah rasa abang adalah pakar bius. Aisyah dibius cinta."
Azam tersenyum.
"Nasib baik abang tidak menjadi doktor. Kalau tidak, ramai pula pesakit yang terbius dengan bius cinta abang."

Wednesday, November 17, 2010

CiNtA KaU DaN aKu.....

my favourite novel....



citer ni memg bez gler la....
ak da khatam 4 ke 5 kali
ak pown x ingt
tp siyes memg bez
melelh ait mato ak bce
feeling hbs la
klw korg nak bce ley la bli sndri...hehehe
ni antra novel trlaris kt psaran taw
da bce bru ley nilai sndri kan
owg kate blom cube blom taw....

sape la yg bkal gnti perkataan kau dlm title ni ntok dri ak ea
cinta ak dan tutttt....
tggu jew la....
heheheheh

SElaMat ArY rAyE Aji...

Selamat ary raye kpd sume umat islam yg menyambut nye....
Especially kpd my fmily yg mngerjakan ibadah aji di tanh suci Makkah..
semoga ibadah kalian diterima Allah.


peti ais umah ku smpi overload coz byk sgt daging korban.
rezki dtg bergolek...hehehe
naik lg la bdn ak pasni.
asek mkn mkn & tros mkn...
x lupe gak kat kgkwn ak yg x dpt balik raye
korg jgn risau
ak da makan kan rendg,lemang,kuah kacg & mcm2 lg ntok korg
gud luck ntok exam
semoga raye taon ni mnjadi kenangn manis ntok dikeng oleh sume org.

SALAM AIDILADHA 2010........

Friday, October 15, 2010

New Delhi:Sukan Komanwel 2010

Badminton 'lubuk emas' negara


(DARI kiri) Kien Keat, Chong Wei, Eei Hui dan Boon Heong menunjukkan pingat emas masing-masing di Kompleks Sukan Siri Fort, New Delhi semalam.


SEPERTI diramal, badminton menjadi 'lubuk emas' buat kontinjen Malaysia. Pada hari terakhir Sukan Komanwel 2010 semalam, barisan pemain badminton negara menyumbang tiga pingat emas, sekali gus membantu kontinjen Malaysia mengatasi sasaran 10 emas yang diletakkan Majlis Sukan Negara (MSN) pada temasya kali ini.
Daripada lima acara final yang berlangsung di Kompleks Sukan Siri Fort, empat dari- padanya menampilkan kelibat pemain negara.
Tampil sebagai pasangan bukan pilihan, Koo Kien Keat-Chin Eei Hui masih mampu mencipta kejutan apabila menghadiahkan pingat emas dalam acara beregu campuran.
Mereka menewaskan beregu pilihan pertama dari England, Nathan James Robert- son-Jenny Wallwork 22-20, 21-12.
Selepas itu, pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei meraih emas kedua peribadinya pada temasya ini selepas menang mudah 21-10, 21-8 ke atas Rajiv Ouseph dari England 21-10, 21-8 dalam acara perseorangan lelaki.
"Saya berasa sangat gembira dengan kemenangan ini. Ia dianggap sebagai suatu persiapan awal saya untuk menghadapi Sukan Asia di Guangzhou, China bulan depan.
"Saya telah menjalani rawa- tan pada kecederaan belakang. Sebelum ini, kecederaan ini telah banyak mengganggu saya tetapi kini ia lebih baik.
"Dua kejayaan berturut-turut (Terbuka Jepun dan Sukan Komanwel) memberi keyakinan kepada saya untuk menghadapi Sukan Asia nanti," kata Chong Wei.
Emas ketiga acara badminton semalam dihadiahkan menerusi gandingan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong selepas mereka menumpaskan gandingan England, Robertson-Anthony Clark 21-19, 21-14.
Begitupun, Wong Mew Choo terlepas meraih emas apabila tewas 21-19, 21-23, 13-21 kepada pemain pilihan pertama dari India, Saina Nehwal.
Terdahulu, skuad negara muncul juara dalam acara berpasukan campuran selepas membenam India 3-1.

Monday, October 11, 2010

My task:Gravimetric determination of calcium

Gravimetric Determination of Calcium as CaC2O4.H2O
(Experiment 2)

Calcium ion can be analyzed by precipitation with oxalate in basic solution to form CaC2O4.H2O.  The precipitate is soluble in acidic solution because the oxalate anion is a weak base.  Large, easily filtered, relatively pure crystals of product will be obtained if the precipitation is carried out slowly.  This can be done by dissolving Ca2+ and C2O42- in acidic solution and gradually raising the pH by thermal decomposition of urea (see Reaction 27-2 in the textbook).


UNKNOWN

You will be given about 150-mL of a solution containing ~ 0.1-0.2 M Ca2+.  (The solution was prepared by dissolving solid CaCO3 or CaCl2 in dilute HCl.)  The objective is to determine the exact molarity of the Ca2+ solution.


PROCEDURE

1.   Dry three medium-porosity, sintered-glass funnels for 1 h at 105° C; cool them in a desiccator for 15 min (more if still warm) and weigh them on the analytical balance.  Repeat the procedure with 15-min heating periods until successive weighings agree to within ± 0.3 mg.
      Note: This type of repetitive heat-cool-weigh procedure is known as "drying to constant weight."  Obviously, you must keep track of your own items in the drying ovens.  A good method is to put your three funnels in a single beaker with your name on it.  Handle the hot beakers and funnels with tongs or a towel.  Never handle filter funnels, weighing bottles, etc. with your bare fingers because oils from your skin may effect the weight.  Instead, use a dry towel, tongs, or latex gloves. 

2.   Use a few 2-3 mL portions of the unknown solution to rinse a 25-mL transfer pipet, and discard the washings.  Use a rubber bulb, not your mouth, to provide suction! Transfer exactly 25 mL of unknown to each of three, dry 250 or 400-mL beakers.  Dilute each with ~75 mL of 0.1 M HCl.  Add 5 drops of methyl red indicator solution (Table 11-4 in the textbook) to each beaker.  This indicator is red below pH 4.8 and yellow above pH 6.0.

3.   Add ~25 mL of ammonium oxalate solution to each beaker while stirring with a glass rod.  Remove the rod and rinse it into the beaker with a little DI water.  Add ~15 g of solid urea to each sample, cover with a watch glass, and boil gently for ~15-30 min until the indicator turns yellow.


4.   Filter each hot solution through a weighed funnel, using the "house" vacuum as demonstrated by your instructor.  Add ~3 mL of ice-cold water to the beaker, and use a rubber policeman to help transfer the remaining solid to the funnel.  Repeat this procedure with small portions of  ice-cold water until all of the precipitate has been transferred.  Finally, use two 10-mL portions of ice-cold water to rinse each beaker, and pour the washings over the precipitate.

5.   Dry the precipitate, first with suction for 1-2 min, then in an oven at 105° C for 1 h. Bring each filter to constant weight.  The product is somewhat hygroscopic, so only one filter at a time should be removed from the desiccator, and weighings should be done rapidly.  The water of crystallization in the "dry" CaC2O4.H2O is not lost.

6.   Calculate the average molarity of Ca2+ in the unknown solution.


Sunday, October 10, 2010

pelajar cemerlang....


Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran

Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?
Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.
01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.
02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.
03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan. 
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.
04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.
05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."
07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]
" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]
"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]
"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]

wanita.....





Apabila Muslimah Terjerit-Jerit Semasa Konsert Maher Zain


Melihat perempuan-perempuan menjerit terkinja semasa konsert Black Eye Peace atau XPDC adalah sesuatu yang tidak pelik.
Muziknya menyebabkan kita terasa nak melompat dan menggerakkan kepala.
Namun, bagaimana pula andai kita melihat perempuan-perempuan bertudung terjerit-jerit semasa konsert nasyid Maher Zain? 
Rasanya tiada pun lagu Maher Zain yang rancak seperti lagu-lagu XPDC atau Soutul Harakah? 
Sukar untuk mempercayai apa yang berlaku, namun itulah yang terjadi semasa konsert Maher Zain di Gombak baru-baru ini.
Dimanakah malu seorang muslimah?
Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Sifat malu merupakan salah satu cabang daripada cabang-cabang Iman" - Riwayat Bukhari dan Muslim
Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Asal iman ialah telanjang (tiada pakaian). Pakaiannya ialah takwa dan perhiasannya ialah malu."
Mengapa kita tidak menangis mendengar lagu yang menyentuh emosi?
Sedangkan ia lebih baik andai lagu-lagu Maher Zain mampu menginsafkan diri.
Adakah dengan mendengar lagu Maher Zain, iman kita bertambah dan taqwa semakn utuh? Atau kita hanya leka dengan muziknya?
Wahai muslimah,
Peliharalah akhlakmu. Jangan terlalu 'excited' dengan artis yang disayangi sehingga melupakan akhlak.
Para sahabat nabi pernah bertanya: "Siapakah orang yang paling dicintai oleh Allah?" Rasulullah SAW menjawab: "Orang yang paling baik akhlaknya." -Riwayat al-Thabarani
Sebahagian pembaca silap faham dengan berita yang dibawa. Teguran yang kami ingin tekankan adalah muslimat yang menjerit-jerit ketika konsert.
Ayat "melihat perempuan-perempuan menjerit terkinja sambil melompat-lompat semasa konsert Black Eye Peace atau XPDC adalah sesuatu yang tidak pelik" adalah ayat pendahuluan.
Penekanan berita ini adalah "bagaimana pula andai kita melihat perempuan-perempuan bertudung terjerit-jerit semasa konsert nasyid Maher Zain?" sepertimana tajuk berita "apabila muslimah terjerit-jerit semasa konsert Maher Zain."
Namun bagi mengelakkan salah faham akan datang, ayat pendahuluan disunting menjadi "melihat perempuan-perempuan menjerit terkinja semasa konsert Black Eye Peace atau XPDC adalah sesuatu yang tidak pelik."
Kami mencadangkan agar untuk konsert-konsert Islam seperti ini, para penganjur atau artis itu sendiri perlu mengingatkan penonton agar menjaga akhlak.
Moga-moga konsert seumpama itu mampu melahirkan keinsafan di kalangan penonton dan bukan sekadar menjadi medan melepaskan rindu kepada artis. -